در جلسه معاونین فرهنگی دانشگاه‌های برتر سراسر کشور مطرح شد؛ دکتر بهرامی احسان: خلأ ارتباطی میان دانشجو و دانشگاه باید برطرف شود


 1400/10/29 |  تعداد بازدید : 408 بار


جلسه معاونین فرهنگی دانشگاه‌های برتر سراسر کشور امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه برگزار شد.

به گزارش امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ جلسه معاونین فرهنگی دانشگاه‌های برتر سراسر کشور امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

 دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این جلسه اظهار کرد: تعطیلی دانشگاه‌ها به مدت دو سال، خلأ ارتباطی میان نهادهای رسمی کشور در بحث آموزش و دانشجویان ایجاد کرده است که باید با برنامه‌های موثر و مفید برطرف شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی به عنوان یک فرصت و ظرفیت بزرگ در خدمت علم و آموزش است اما به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، تعامل قابل فهم و رودررو با دانشجویان شکل نمی‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: خلأ ارتباطی مسئله بزرگ‌تری را نیز ایجاد کرده است، به طوری که نهادهای رسمی آموزشی در تعاملات با دانشجویان متاسفانه در حاشیه قرار گرفتند و همچنین در فضای مجازی موضوعات و مسائل با اولویت آموزشی به دانشجو منتقل نمی‌شود.

دکتر بهرامی احسان با اشاره به اینکه بحث هویت نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان دچار مشکل شده است، افزود: دنیای مدرن و جهان در حال توسعه نیز درگیر مسائل هویتی شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در این جلسه اظهار کرد: مخاطبان برنامه‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و نهادهای فرهنگی در دوران آموزش غیرحضوری درصد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها نیز نباید از فضای مجازی غافل شویم، ادامه داد: فضای مجازی یک فرصت است و‌ نمی‌توان کلاس‌ها را به‌صورت کاملا حضوری برگزار کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بیان کرد: در دانشگاه تهران باتوجه به همکاری‌های اخیر، دوگانه نهاد و دانشگاه برداشته شده است و میان دو نهاد هم‌افزایی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمی با اشاره به اینکه بهترین همیاران ما در دانشگاه‌ها اساتید هستند و ظرفیت بسیار موثر و ارزشمندی محسوب می‌شوند، افزود: نهاد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای معرفت‌افزایی و هم‌اندیشی با اساتید دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آموزش حضوری باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم البته زمینه‌ها در این حوزه در حال آماده‌سازی است.

دکتر اسلامی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این جلسه گفت: در حال حاضر باید راهبردهای جدی‌تری نسبت به وضع موجود برای تعالی حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها به‌کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وجود دارد، افزود: اداره فعالیت‌های مجازی و آموزش‌های اساتید به دستور وزیر محترم به وظایف اداره کل فرهنگی و اجتماعی افزوده شد.

دکتر اسلامی گفت: باوجود حدود ده‌هزار انجمن علمی دانشجویی، هفت هزار کانون فرهنگی و سه هزار و پانصد نشریه دانشجویی و پنج اتحادیه بزرگ دانشجویی در کشور، متاسفانه سیاست‌گذاری‌هایی در این‌ حوزه‌ها صورت نگرفته و از حداکثر ظرفیت‌های آنها استفاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه به فعالیت‌های گذشته باید آسیب‌شناسانه نگاه کرد، گفت: در طول دو سال گذشته از بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت فرهنگی، ده درصد آن محقق شده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بحث ارتقای «هویت ملی و دینی» از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر نقش‌آفرینی ملی شکل بگیرد انگیزه‌ها افزایش میابد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید علیزاده‌ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز به دغدغه‌های پساکرونایی در مسئله بازگشایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در برگزاری برنامه‌ها باید از دانشجویان مطالبه‌گری صورت گیرد زیرا دستورات و مطالبات راهبردی در این زمینه راهگشا نیست بلکه باید اجرایی و واقعی باشند.

دکتر علیرضا معینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه درماه‌های گذشته گفت: برای بازگشایی دانشگاه‌ آماده سازی صورت گرفته است و دانشجویان طی این مدت برای کلاس‌های عملی خود به صورت حداقلی در دانشگاه حضور می‌یافتند.

وی درباره برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری بیان کرد: آموزش تلفیقی به صورت حضوری و غیرحضوری پس از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌تواند کمک کننده باشد چراکه برخی از دانشجویان امکان حضور ندارند و نباید این موضوع اجباری شود.

دکتر طالب پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه استفاده از توان اساتید در امور فرهنگی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: بحث هوش فرهنگی در دانشگاه شهید بهشتی طراحی شده است و شاخص‌هایی در امور فرهنگی با توجه به وضع موجود تعیین شده تا روند مدیریتی تقویت شود.

دکتر محمد شایان‌نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های انجام شده در دانشگاه خود در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: نشست‌هایی برای آشنایی دانشجویان با دانشگاه باتوجه به شرایط موجود برگزار شده است.

وی تاکید کرد: یک از معضلات و مشکلات پیش‌رو بحث بی‌انگیزگی و ناامیدی دانشجویان نسبت به آینده خود است، اگر در این زمینه برنامه‌ریزی نشود موضوعات دیگر از قبیل استفاده از دخانیات و مشکلات عفاف و حجاب حل نخواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: برخی ازمشکلات با ابلاغ آئین‌نامه حل نخواهد شد، مثلا مشکل عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها قطعا با دستور و آئین‌نامه برطرف نمی‌شود.

دکتر حمیدرضا طاهری معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه هدف دانشگاه تربیت نیروی کارآمد، مجرب، مسئولیت‌پذیر و ... است، گفت : در مدت شیوع ویروس کرونا به بحث آموزش در فضای مجازی توجه بسیاری شده است.

وی با تاکید بر تثبیت جایگاه معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها، گفت: باید برنامه‌های راهبردی در حوزه فرهنگی تدوین شود و همچنین بحث اثرگذاری و خدمات فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آنها پر‌داخته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: بحث مشارکت دانشجویان از موضوعات مهم است و باید به آن پرداخته شود چراکه طی این مدت مشارکت آنان کم شده است.

دکتر علی حفیظی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در ادامه جلسه تاکید کرد: نیازسنجی، ایده‌پردازی، طراحی، اجرای برنامه‌های عملیاتی در همه دانشگاه‌ها باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هر یک از دانشگاه‌های بزرگ باید مسئول یکی از رسالت‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی شوند، ادامه داد: به «دانشگاه ماموریت محور» باید بر حسب تولیدات فرهنگی آنان توجه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز در پایان سخنان خود گفت: از بحث «موظفی فرهنگی» به‌عنوان یکی از پتانسیل‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، می‌توان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی استفاده کرد.

دکتر صادق دردایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه فعالیت‌های دانشگاه در فضای مجازی گسترش پیدا کرده است، گفت: 40 نشریه دانشجویی و 77 انجمن علمی فعال در دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه عمده مشکلات ما مربوط به بودجه است و در برنامه‌ها عمدتا از پتانسیل دانشجویی استفاده می‌کنیم.

دکتر حامد ملاداوودی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیراظهار کرد: مسائل راهبردی اعم از «عفاف و حجاب» و «سبک زندگی خانواده محور» در خصوص دانشجویان و دانشگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتاق فکری برای حل مشکلات مشترک دانشگاه‌ها باید تشکیل شود، ادامه داد: اشتغال غیردولتی، نشاط و امید، روحیه خودباوری و کارافرینی، آینده مبهم شغلی، موضوعاتی هستند که باید  به آنها پرداخته شود.

در بخش دوم جلسه شیوه‌نامه مدیریت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در دوران پسا کرونا مورد بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، دکتر اسلامی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، دکتر سیدعباس احمدی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، دکتر حمیدرضا نوری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر محمد ربانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، دکتر حمیدرضا طاهری معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر صادق دردایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حامد ملاداوودی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی حفیظی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز، دکتر محمد شایان‌نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر علیرضا معینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت و دکتر طالب‌پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه حضور داشتند.