نشست تخصصی «دانشگاه تهران دیجیتال و حوزه فرهنگی و اجتماعی» برگزار شد


 1400/06/08 |  تعداد بازدید : 277 بار


نشست تخصصی «دانشگاه تهران دیجیتال و حوزه فرهنگی و اجتماعی» امروز هفتم شهریور ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ نشست تخصصی «دانشگاه تهران دیجیتال و حوزه فرهنگی و اجتماعی» امروز هفتم شهریور ماه با حضور دکتر محمدعلی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: در این جلسه قصد داریم ارتباط بین حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و همچنین دیجیتالی شدن و اثرات آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی با اشاره به تعریف «دانشگاه دیجیتال» از نگاه اندیشمندان گفت: «دانشگاه دیجیتال» دانشگاهی است که مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و نظام مدیریتی باشد و یادگیری خود را با رویکردی اکوسیستمی متحول کند و با خلق تجربه‌ای جذاب برای ذینفعانش به عملکردی عالی دست یابد

دکتر زارع چاهوکی بیان کرد: ویژگی‌های دانشگاه دیجیتال شامل تجربه محوری،  نوآوری محوری، داده محوری، هوشمندی، انعطاف‌پذیری، چابکی، یادگیری مقیاس‌پذیر، یادگیری شخصی‌سازی شده، دسترس‌پذیری، یادگیری بدون مرز، اجتماع محوری، اکوسیستم محوری و پلتفرم محوری می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: در حوزه «دانشگاه دیجیتال» باید «فرهنگ دیجیتال» نهادینه شود، به عبارتی «دانشگاه دیجیتال» بیش از آنکه مفهوم فنی باشد، یک مفهوم اجتماعی و فرهنگی است. از این رو برای اینکه پذیرش دیجیتالی شدن فراهم شود، باید به ذینفعان توجه کرد که همین موضوع نشان دهنده یک مقوله اجتماعی است.

وی تصریح کرد: بدون توجه به «فرهنگ دیجیتال»، «حکمرانی دیجیتال»، «استعداد دیجیتال» و «مهارت دیجیتال»، تحقق «دانشگاه دیجیتال» امکان پذیر نیست، پس علاوه بر زیرساخت‌های فنی باید به مقوله فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شود. برای «تحول دیجیتال» باید به راهکارهای نهادینه‌سازی «فرهنگ دیجیتال» و بهره‌گیری از ظرفیت‌های «تحول دیجیتال» در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توجه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.

 دکتر زارع چاهوکی با تاکید بر اینکه در «تحول دیجیتال» ابزارهای فنی، فرآیندهای مختلف و ذینفعان نقش و اهیمت دارند، گفتدر یک سال و نیم اخیر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و فضای مجازی به خوبی استفاده شده است. مهم‌ترین این بسترها، سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی نگارستان بود که به عنوان یک بستر مناسب برای انجام تمامی امور مربوط به تشکل‌های دانشجویی ایجاد شد. همچنین ایجاد زیر سامانه برای نشریات دانشجویی در سامانه نشریات دانشجویی فراهم شد.

دکتر سیدعباس احمدی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه نشست گفت: همواره مقاومت‌هایی به خصوص در جهان سوم در ابتدای ورود هرگونه تکنولوژی ایجاد می شود و مشکلات، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما بحث به اصطلاح «مجازی شدن» در دوره متفاوت کرونایی، فرصتی را برای مقاومت مردم، گروه‌ها و نهادها مهیا نکرد و عموم جامعه این موضوع را پذیرفتند

دکتر جعفر گل‌محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: جامعه پذیری دانشگاه‌ها تنها از طریق تشکل‌ها صورت می گیرد. دانشجوی کارآمد و اثرگذار باید در کانون‌ها و تشکل‌ها حضور داشته باشد تا به فعالیت‌های گروهی بپردازد.

وی با اشاره به اینکه گستره فعالیت‌ها در شرایط فعلی بیشتر شده و هزینه‌ها نیز کمتر شده است، افزود: البته فضای مجازی اقتضائات خود را دارد و نیازمند مراقبت است و باید موازین قانونی و اخلاقی در آن رعایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرداستفاده بهینه از فضای مجازی و «دانشگاه دیجیتال» در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار مفید است و پیام کارآمدی ما را به دنیا می‌رساند. رعایت موازین اخلاقی در دانشگاه  تهران به عنوان یک دانشگاه الگو و سرآمد بسیار اهمیت دارد، از این رو بهتر است یک «منشور اخلاقی» تدوین شود.

دکتر مسلم محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: فضای دیجیتال یک ابزار است که از اهمیت بالایی برخوردار است و کاربردهای زیادی دارد

وی ادامه داد: معتقدم فرصت‌هایی که در تهدیدها است، در فرصت‌ها نیست. در شرایط کرونایی ترس بروز پیدا کرد، اما فرصت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف ایجاد کرد. می‌توان به قطعیت گفت اگر کرونا نبود هیچ یک از برنامه‌هایی که در ابعاد بزرگ برگزار شد، برگزار نمی‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: کرونا یک فرصتی در فضای دیجیتال ایجاد کرده است که باید در مسیر آگاهی بخشی، اندیشه بخشی و باور بخشی به صورت بهینه از آن استفاده کرد.

محمد قوشچیان دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در این نشست گفت: در راستای تحقق «دانشگاه دیجیتال» «انجمن‌های علمی» فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: آمادگی استفاده صحیح و علمی توسط فعالین دانشجویی از فضای دیجیتالی وجود دارد، حتی به دنبال ظریفت‌ها و بسترهای بیشتری نیز هستندشرایط کرونایی باعث رشد کمی و کیفی فعالیت‌های انجمن‌ها و دانشجویان شد

قوشچیان تصریح کرد: در سال 99، 180 رویدادی علمی و ترویجی، 230 کارگاه علمی و مهارت آموزی برگزار شده است و حدود 6 هزار نفر در این برنامه‌ها شرکت کردند که تقریبا تمامی آنها در فضای دیجیتال برگزار شده است

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران افزوددر بخش نشریات نیز چاپ الکترونیک، امکانی را فراهم کرد که انتشار نشریات آسان‌تر از گذشته شود. در سال 99 حدود 70 و در سال 1400 تاکنون حدود 67 نشریه توسط انجمن‌های علمی تاکنون به صورت الکترونیک منتشر شده است.

وی تاکید کرد: بستری برای بخش مهارت‌آموزی باید ایجاد شود تا به راحتی و آسانی در دسترس باشد. زیرا اگر سهولت استفاده از برنامه‌ها فراهم باشد، آمار مشارکت مخاطبین بیشتر خواهد شد.

علیرضا صبا دبیر دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران بیان کرد:  کارکرد فناوری و هنرهای دیجیتال پیش از دوران کرونا در تشکل‌ها شامل اطلاع‌رسانی جانبی در شبکه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مبتنی بر رویداد، تولید محتوای دیجیتال در سطوح مقدماتی و اولیه در نشریات دانشجویی و  استفاده در رویدادهای با تبلیغات گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: گستردگی فعالیت‌های پس از کرونا همانند دوران پیش از کرونا است اما برخی از فعالیت‌های قبل از کرونا مانند تولید پادکست، تولید محتوای دیجیتال و ...  در مقایسه با فعالیت‌های پس از کرونا بسیار کم رنگ بوده است.

صبا اظهار کرد: عمده فعالیت‌ها پس از کرونا در «تلگرام» و «اینستاگرام» صورت گرفته است و پلتفرم‌های «اسکای روم»، «اسکایپ»، «گوگل میت»، «سامانه‌های دانشگاه» و «توئیتر» مصرف بیشتری را در میان تشکل‌های دانشجویی داشته است.

دبیر دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران تاکید کردامکان استفاده از سامانه بیان بهتر بود برای تشکل‌های دانشجویی نیز فراهم شود.  یکی از دلایل عدم اقبال تولید محتوای تخصصی دیجیتال در تشکل‌ها، هزینه بسیار بالای آن است.

علاقه‌مندان برای مشاهده این نشست می‌توانند به نشانی event.ut.ac.ir مراجعه و در فایل ویدیویی نشست را در بخش نشست‌ها مشاهده کنند.